Schichtübertragung: Ein Restaurierungsverfahren für
Cellulosenitrat- und -acetatnegative (M. Bortfeldt) Geht es um die Erhaltung von zersetzten Negativen mit
Kunststoffträgern, lautet oft die Argumentation: "Wo liegt
das Problem, man kann sie doch kopieren." In vielen Fällen
ist dies die richtige Antwort, bevor mit einer aufwendigen
Behandlung der Originale begonnen wird. Doch ist eine
Restaurierung oft die einzige Möglichkeit, die
Bildinformation überhaupt lesbar zu machen. Denn zersetzte
Negative können nicht mehr kopiert werden:
Cellulosenitrat-Film bleicht aus und zerfällt zuletzt in
braunes Pulver; Acetat-Film schrumpft, und infolgedessen wird das
Bild verzerrt; der Begriff "Vinegarsyndrom" hat sich hierfür
zu einem bekannten Schlagwort entwickelt.
Aufbau und Herstellung - Stabilität - Recherchen in Archiven
- Erhaltung von Celluloseester-Filmen - Voruntersuchungen -
Entwicklung eines Restaurierungsverfahrens - Anwendung des
Verfahrens - Schlußbetrachtung - Literatur
Autorin: goskomo@aol.com
Kamera- und Filmrestaurierung (II): Konservierung und
Restaurierung von Filmen (Connie Betz u.a.) Der zweite Teil des Projektberichts "Exotisches Europa" ist der
Konservierung und Restaurierung von Filmen gewidmet, während
sich der erste mit der restauratorischen Bearbeitung verschiedener
früher Kamera- und Projektorenmodelle sowie
grundsätzlichen Fragen der Geräterestaurierung
auseinandergesetzt hatte. In zwei- bis vierwöchigen Praktika
führten das Nederlands Filmmuseum in Amsterdam und das
Bundesarchiv-Filmarchiv in Berlin die Studierenden des
Studiengangs Foto/Film/Datenträger der FHTW Berlin in die
praktische Restaurierungsarbeit ein. Die Praktika waren mit der
Aufgabe verbunden, verschiedene Aspekte der Filmrestaurierung
fotografisch festzuhalten. Diese Dokumentation wird in die bereits
erwähnte Ausstellung einfließen. Im folgenden sollen
einzelne Arbeitsschritte bei der Filmrestaurierung erläutert
und auf unterschiedliche Verfahrensweisen aufmerksam gemacht
werden.
Identifizierung und Dokumentation - Vorbereitung des Kopierens -
Kopieren - "Digitale Restaurierung" - Offene Fragen und
Problemstellungen - Anmerkungen
Autorin: betz@fhtw-berlin.de
| Fachhochschule für Technik und Wirtschaft (FHTW), FB 5
(Restaurierung/Grabungstechnik): http://www.rzb.fhtw-berlin.de/f5/restaur/film.htm
UK-London: Konservierung von Digitalprints (M.
Jürgens) Am 26. und 27. Oktober trafen sich ca. 100 Interessierte im
Institute of Physics in London zur Konferenz "Preservation and
Conservation Issues related to Digital Printing". Das Treffen galt
als eine gute Möglichkeit zum Austausch zwischen
Restauratoren und Vertretern der Hersteller für digitale
Druckmedien. Insgesamt vierzehn Vorträge beleuchteten Aspekte
der breiten Anwendungsbereiche von digitalen Drucktechniken, der
materiellen Eigenschaften von Tinten und Papieren und der Licht-
und Wasserbeständigkeit verschiedener Druckverfahren.
Autor: 9mcj@qlink.queensu.ca
| Digital Print Identification Website: http://aic.stanford.edu/conspec/emg/juergens
Fotografische Chemie
K.-W. Junge: Chemische und physikalische Grundlagen der
Fotografie (VIII)
Diffusionsfeste Kuppler (Farbbildner) - Maskenkuppler -
DIR-Kuppler | Kupplerhaltige Mehrschichtenmaterialien für
chromogene Entwicklung: Schichtaufbau - Besonderheiten der
Verarbeitung von Farbmaterialien - Materialtypen für
chromogene Entwicklung (Farbumkehrfilme - Farbnegativfilme -
Farbpositivfilme - Farbpapiere) - Haltbarkeit farbiger Bilder
(chromogene Entwicklung) | Farbstoffdiffusionsverfahren CORRIGENDUM:pdf-download
Ausstellungen
Im Gespräch: Fotorestaurator Andreas Gruber, Wien,
über die konservatorische Betreuung von Fotoausstellungen (W.
Jaworek)
Autor: w.jaworek@fototext.s.shuttle.de
| Andreas Gruber: and.gruber@aon.at
Aus den Sammlungen
Bilder aus Maschinen: Ein Aufruf an SammlerInnen
fotografischer Technik (R. Sachsse)
Autor: rolf.sachsse@fh-niederrhein.de
Forschungsaufenthalt Kanada (II): Die National Gallery of
Canada in Ottawa (S. Schulze) Die National Gallery of Canada entwickelte ihr heutiges Profil
als international orientiertes Kunstmuseum aller Sparten erst
innerhalb der vergangenen fünfzig Jahre. Seit 1967 hat das
Museum eine Abteilung für Fotografie, die Photographs
Collection.
Die Gründungsidee der Photographs Collection - Konzept -
Profil - Ausstellungen - Inventarisierung - Konservierung - Form
follows vision - Anmerkungen
National Gallery of Canada: http://national.gallery.ca/
| Datenbank der National Gallery of Canada: http://cybermuse.gallery.ca
New York 2000: Walker Evans & Company (C.
Förster) New York scheint aus deutscher Perspektive ein sicheres Terrain
der Fotografie: große Sammlungen, exquisit und international
bestückt, unzählige Ausstellungen, das Medium wird
beachtet und gefördert. Wie sieht es tatsächlich aus im
Land der unbegrenzten Möglichkeiten? Ein erster Eindruck
muß notwendig lückenhaft bleiben, fehlt die Zeit
für extensive Recherchen. Dennoch läßt sich schon
aus der Sicht des interessierten Ausstellungsbesuchers (Handel,
angewandte Fotografie und Ausbildung ausgenommen) ein bestimmter
Umgang mit Fotografie differenzieren: Dabei ergibt sich weniger
eine Trennung in high und low art als vielmehr eine Unterscheidung
von Kunstkontext und Fotografiekontext.
Metropolitan Museum - Museum of Modern Art - City Museum -
International Center of Photography - Zugänge - Adressen
Autorin: carolin.foerster@gmx.net
| Metropolitan Museum of Art: http://www.metmuseum.org
| The Museum of Modern Art: http://www.moma.org
| Museum of the City of New York: http://www.mcny.org
| International Center of Photography: http://www.icp.org
| Aperture Foundation: http://www.aperture.org
| Strand Book Store: http://www.bibliofind.com
| A Photographers' Place: http://www.aphotographersplace.com
| Photography in New York International: http://www.photography-guide.com
Call for papers: Medizin - Körper - Fotografie
Redaktion Fotogeschichte: holzer.anton@aon.at
Dokumentationsfotografie
D-Berlin: Fotografie im Kriege 1939-45 (Chr. Kalter) Auf Einladung des Museums Berlin-Karlshorst fand in den
Räumen des Museums am 19. und 20. Mai 2000 eine Arbeitstagung
zur Fotografie im Zweiten Weltkrieg statt, die
anläßlich der im April dort eröffneten Ausstellung
"Foto-Feldpost. Geknipste Kriegserlebnisse 1939245" verschiedene
fotohistorische Problemkomplexe thematisierte: Welchen Beitrag
können historische Fotos zur Ereignisrekonstruktion leisten,
wie sollen sie quellenkritisch und methodisch bearbeitet werden,
und wie kann privates Fotografieren sinnvoll von öffentlicher
Fotoproduktion getrennt werden? Wie gestaltet sich in Kriegszeiten
das Verhältnis von Pressefotografie und Propaganda, welchen
Zugang zum Material erlauben an der Person der Fotoautoren
orientierte biographische Annäherungen, und wie könnte
eine "Ikonographie des Kriegsfotos" aussehen? Der chronologische
Rahmen von 1939-1945 wurde in einigen Beiträgen bis in die
Nachkriegszeit ausgedehnt und/oder durch Vergleiche aus Erstem
Weltkrieg oder Zwischenkriegszeit ergänzt.
Fotografie als Rekonstruktion - Fotografie als Quelle - Privates
Fotografieren - Pressefotografie und Propaganda - Biographische
Annäherungen - Die Ikonografie des Kriegsfotos - Resümee
- Tagungsteilnehmer
Museum Berlin-Karlshorst: http://www.brandenburg.de/land/mwfk/kultur/deutsch/gedenkst/bln/karlshorstd.html
Emulsion Transfer: A Restoration Process for Cellulose Nitrate
and Acetate Negatives (M. Bortfeldt) When it comes to the preservation of decomposed negatives with
plastic carriers, you often hear the position: "Where is the
problem? One can just copy them." In many cases this is the
correct response, at least as an important step prior to complex
treatment on the originals. But a restoration treatment is often
the only chance to make the image information readable at all.
Decomposed negatives cannot be copied any more: Cellulose nitrate
film bleaches and finally disintegrates into a brown powder;
acetate film shrinks with the consequence of a distorted picture;
the term "vinegar syndrome" has become a well-known
expression.
Structure and production - stability - research in archives -
preservation of cellulose ester films - preliminary investigations
- development of a restoration treatment - application of the
process - conclusion - literature
Author: goskomo@aol.com
Camera and Film Restoration (Part II): Conservation and
Restoration of Film (Connie Betz et al.) While the first part of the project report "Exotic Europe" had
explored the restoration of early camera and projector models as
well as basic questions of the restoration of technical devices,
the second part is dedicated to the preservation and restoration
of films. In practical courses of two to four weeks length the
Nederlands Filmmuseum in Amsterdam and the Bundesarchiv-Filmarchiv
introduced students enrolled in the conservation course
Photo/Film/Data Carriers of the FHTW Berlin to practical
restoration work. During the courses, students were given the task
of photographically recording different aspects of film
restoration. This documentation will flow into the exhibition that
has already been mentioned. In this article, individual work steps
of film restoration are described, and attention is drawn to
various possible procedures.
Identification and documentation - preparation for copying -
copying - "digital restoration" - open questions and problematic
areas - notes
Author: betz@fhtw-berlin.de
| Fachhochschule für Technik und Wirtschaft (FHTW), FB 5
(Restaurierung/Grabungstechnik): http://www.rzb.fhtw-berlin.de/f5/restaur/film.htm
UK-London: Conservation of Digital Prints (M.
Jürgens) Approximately 100 interested individuals met in the Institute
of Physics in London for the conference "Preservation and
Conservation Issues Related to Digital Printing". The meeting
provided an excellent opportunity for an exchange between
conservators and representatives of manufacturers of digital
printing media. Fourteen presentations explored aspects of the
broad ranges of applications of digital printing, characteristics
of inks and papers, and the identification and light and water
sensitivity of different print types.
Author: 9mcj@qlink.queensu.ca
| Digital Print Identification Website: http://aic.stanford.edu/conspec/emg/juergens
Photographic Chemistry
K.-W. Junge: Basics in Chemistry and Physics of Photography
(Part VIII)
Diffusion-fast couplers (chromogenic) &endash; mask couplers - DIR
couplers | multi-layered materials with couplers for chromogenic
development: Layered structure - special features of the
processing of color materials - types of material for chromogenic
development (color reversal films &endash; color negative films -
color positive films - color papers) - permanence of color
pictures (chromogenic development) | dye diffusion processes
Exhibitions
In Conversation: Photographic conservator Andreas Gruber,
Vienna, on the conservation supervision of photographic exhibits
(W. Jaworek)
Author: w.jaworek@fototext.s.shuttle.de
| Andreas Gruber: and.gruber@aon.at
Collections
Machines Make Pictures: A Call for Participation to Collectors
of Photographic Technology (R. Sachsse)
Author: rolf.sachsse@fh-niederrhein.de
Visiting Researcher in Canada (Part II): The National Gallery
of Canada in Ottawa (S. Schulze) The National Gallery of Canada developed its current profile as
internationally oriented art museum of all genres only within the
last fifty years. The museum has had a department for photography,
the Photographs Collection, since 1967.
The founding idea of the Photographs Collection - concept -
profile - exhibitions - inventory - conservation - form follows
vision - notes
National Gallery of Canada: http://national.gallery.ca/
| Datenbank der National Gallery of Canada: http://cybermuse.gallery.ca
New York 2000: Walker Evans & Company (C.
Förster) From a German perspective, New York seems a safe turf for
photography: large collections, exquisite and internationally
prolific, innumerable exhibitions, the medium is taken seriously
and promoted. What is it really like in the land of unlimited
possibilities? A first impression must necessarily remain
incomplete, as the time for extensive research is not available.
Nevertheless, from the view of the interested exhibition visitor
(trade, applied photography and training excluded), a specific
approach to photography can be differentiated: in it there is less
a separation in high and low art, than rather a distinction
between art context and photographic context
Metropolitan Museum - Museum of Modern Art - City Museum -
International Center of Photography - Zugänge - Adressen
Author: carolin.foerster@gmx.net
| Metropolitan Museum of Art: http://www.metmuseum.org
| The Museum of Modern Art: http://www.moma.org
| Museum of the City of New York: http://www.mcny.org
| International Center of Photography: http://www.icp.org
| Aperture Foundation: http://www.aperture.org
| Strand Book Store: http://www.bibliofind.com
| A Photographers' Place: http://www.aphotographersplace.com
| Photography in New York International: http://www.photography-guide.com
Call for papers: Medicine - Body - Photography
Editor of Fotogeschichte: holzer.anton@aon.at
Documentary Photography
D-Berlin: Photography in War 1939-45 (Chr. Kalter) Following an invitation of the Berlin-Karlshorst Museum, a
meeting on photography in the Second World War took place on May
19 and 20, 2000, in the rooms of the museum. The encounter, called
together on the occasion of the exhibition opened there in April,
"Foto-Feldpost. Geknipste Kriegserlebnisse 1939-45" (Photographic
Army Postal Service: Snapshots of War Experiences 1939-45),
brought up for discussion various photo-historical problem
complexes: How can historical photos contribute to the
reconstruction of events, how can they be processed methodically
and critically in terms of their source, and how can taking
private photographs meaningfully be separated from public
photograph production? How do press photography and propaganda
relate to each other in times of war, which access to the material
allows biographic approximations of the photographer, and what
would an "iconography of the war photo" look like? In
contributions, the chronological framework of 1939-1945 was
expanded into the post-war period and/or complemented by
comparisons from the First World War or intermediate era.
Photography as reconstruction - photography as source - private
photography - press photography and propaganda &endash; approaches
to biographies- the iconography of the war photo - summary -
conference participants
Museum Berlin-Karlshorst: http://www.brandenburg.de/land/mwfk/kultur/deutsch/gedenkst/bln/karlshorstd.html